קישור לכתבה פרק א בפרסום המקור בשרשרת האספקה
קישור לכתבה פרק ב בפרסום המקור בשרשרת האספקה
הקדמה
מנהלי מרלו"גים ומחסנים נאלצים להתמודד היום יותר מתמיד עם כמות נתונים הולכת וגוברת, עם עיבוד מידע רב יחד, עם דרישה לקיום סטנדרטים גבוהים בקשר לביצוע משימות ולניהול מלאי אמין נכון ואיכותי, כל זאת יחד עם צמצום הוצאות והתייעלות.
במוצרי הצריכה ובכלל הולך ומצטמצם הפער בין מחיר הקנייה למחיר המכירה, העולם נעשה "קטן זמין וקרוב" יותר, חברות נאלצות לצמצם את העלויות בכדי להמשיך ולהתמודד בשווקים משתנים ולעיתים חדשים עבורם, חלק גדול מצמצום וקיצוץ העלויות עובר דרך ההתייעלות, ההתייעלות חייבת לכלול שימוש בטכנולוגיה, באוטומציה ובניוד עובדים, כל אלה דורשים לא מעט ידע ותחכום.
ניהול המרלו"ג, המחסן והאחסנה בכלל, עברו שלבי פיתוח והתקדמו לא מעט במהלך השנים האחרונות, ניהול מלאי ארכאי כמעט של הסתמכות על זכרונו של המחסנאי, היכרותו עם מרכיבי המוצר, ניהול תעודות ידניות ועד למחסנים אוטומטיים כאלה ואחרים - עבר דרך לא קצרה עד למקומו המכובד היום.
התהליך שעובר על חברות וארגונים, מחסנים ומרכזים לוגיסטיים הוא חלק בלתי נפרד המזרז קידום ושכלול שיטות התפעול במערכות הלוגיסטיות. הדרישה לבצוע מהיר ברמה גבוהה של מספר רב של מטלות ומידע אילץ את המפתחים לפתח תהליכי אחסנה וניהול בהתאם, הכל בכדי לתת מענה לדרישה הולכת וגוברת של משימות רבות ובזמן קצוב.
הכלים והשיטות העומדים לרשות מנהלי לוגיסטיקה ומרלו"גים הם רבים ומגוונים, השימוש בהם, התאמתם ופיתוחם בהתאמה לצרכי המערכת תורמים תרומה מכרעת להצלחת הארגון ולהגברת יכולותיו לעמוד בסטנדרטים בכלל ובתחרות בפרט. התחרות היא כמובן לא רק על מחיר, המחיר מעבר לעלות המוצר הוא גם נגזרת של המשאבים הדרושים להפעלת שרשרת האספקה על מרכיביה.
התייעלות והעלאת התפוקות, השימוש בטכנולוגיה מתקדמת, בשיטות ניהול מודרניות מעודכנות ומותאמות בשרשרת האספקה תורמות להצלחה הן בהפחתת העלויות והן בעמידה ובשיפור יכולת הארגון לעמוד בדרישות, הדבר כמובן תורם גם להעלאת איכות המוצר המוגמר.
מערכת המפעילה "פס ייצור" פחות יעיל תתקשה בדרך כלל להתמודד עם הפחתות מחיר, הפחתות מחיר אם יהיו – יהיו מין הסתם על חשבון מרכיבי שכר העבודה ו/או בהעמסת יותר משימות על פחות עובדים, תהליך לא יעיל דורש בדרך כלל יותר כוח אדם.
פיתוח ומודרניזציה של תהליכים
נתבקשתי לפני זמן מה לייעץ לארגון מסוים בנושא תהליכי תפעול ולוגיסטיקה, לאחר בחינת הדברים נתקלתי בבעיות שונות כמעט בכל מחלקותיו.
הארגון סבל מבעיית זרימה בתהליכי העברת המידע, מתקלות רכש, תקלות אספקה וניהול מלאי, מעלויות כוח אדם לא סבירות ומבעיות כלליות כמעט בכל תחנה ותחנה בשרשרת האספקה והניהול.
מכיוון שכך, קבענו סדרי עדיפויות וקדימויות והתחלנו במהלך רוחבי לשיפור ולהשגת יעדים ראשונים בתוכנית העבודה שבנינו, באופן טבעי התחלנו לטפל בבעיות שרשרת האספקה בכלל ובבעיות המרלו"ג על כלל משימותיו בפרט.
תמונה חלקית של המצב והבעיות שזוהו לפני השינוי בניהול הזמנות לקוח :
זוהו בעיות רבות בשינוי מוצר מדף ולהלן חלקם :
ד. בעיות זיהוי מוצרים :
ה. סביבת עבודה לוחצת תחת מתח גבוה יצרה בעייתיות :
בנתונים האלה כמות ההזמנות היומית הייתה מעל היכולת לבצע, יותר מכך, ההשקעה שנעשתה בשיווק יצרה פער אדיר בין היכולת בפועל להתחייבות, נוצר מתח אדיר בין אנשי המכירות ואנשי השירות, נוצר מתח אדיר בין בעלי התפקידים, נוצר חוסר אמון קשה על בסיס חוסר יכולת לספק את "הסחורה".
פקידות המרלו"ג קיבלו מבול של טלפונים ומשימות ללא יכולת אמיתית לעמוד בהן, נוצר מצב בו הן היו "אשמות" בחוסר ביצוע ועבדו תחת תסכול מתמשך ומתח עצום.
ו. עלות ההפעלה הייתה יותר ממה שהחברה יכלה לעמוד בה, נוסף על כך, המחסנאים "הידענים" דרשו וקבלו שכר לא ריאלי.
קצרה היריעה מלספר את כל הבעיות.
במהלך העניינים הקיים ברור הוא כי נדרש כאן מהלך מקיף של בניית תהליכי עבודה מתאימים, של התאמת כלי עבודה שיאפשרו שליטה במידע, שליטה במשימות ובתהליכים.
נדרש שינוי מקיף ורוחבי הכולל התאמה והשקעה בטכנולוגיה.
כמובן שהמקרה קיצוני, לא צריך להגיע עד אליו בכדי להראות מה יכולה טכנולוגיה וקידמה לחולל בתחום שרשרת האספקה, שימוש בדוגמה זו מייצג או ייצג עבור לא מעט מקבלי החלטות את אבני היסוד עליהם מושתת תהליך השינוי וכן את תרומתו לשיפור כל המדדים אותם הזכרתי בהקדמה.
בפרק השני לכתבה זו, אתייחס בהרחבה לתהליך השינוי ובניית תוכנית העבודה
החלק הראשון התפרסם ב"מי ומה בשרשרת האספקה" בחודש הקודם, בו פירטתי בהרחבה את הסיבות העיקריות של ארגון שסבל מבעיית זרימה בתהליכי העברת המידע, מתקלות רכש, תקלות אספקה וניהול מלאי, מעלויות כוח אדם לא סבירות ומבעיות כלליות כמעט בכל תחנה ותחנה בשרשרת האספקה והניהול. פרק זה מציג בהרחבה את תהליכי השינוי ובניית תוכנית העבודה שהביאו בסוף התהליך לשינוי המיוחל.
תהליכי השינוי ובניית תוכנית העבודה
היות ולא הייתה לנו כמו שאין לאף אחד הפריבילגיה לסגור את "העסק" ולהקימו מחדש - נקבעו קווים מנחים כלליים לתוכנית עבודה, נוצרו שתי תוכניות, אחת לטווח המיידי ואחת לטווח הארוך, בתחילה כללה תוכנית העבודה הסתמכות על הכלים הקיימים, כאן נעסוק באופן טבעי במשימות המרלו"ג.
שלב א'
התוכנית לטווח המיידי עבור המרלו"ג כללה טיפול בשלושה יעדים והם :
הזמנו את כל עובדי החברה המשובצים לאורך שרשרת האספקה להצגת עקרי תוכנית העבודה, חלקנו מטלות ונקבעו תחומי אחריות ולוח זמנים לביצוע, סוכם כי עד להודעה חדשה יערכו פגישות על בסיס יומי כמעט לטיפול ויישור קווים.
תהליך זרימת ההזמנה מרגע אישורה ועד לאספקה התייצב, השלב ראשון של תוכנית העבודה עבר בהצלחה,
תקלות האספקה הלכו ופחתו עד לשליטה מוחלטת ובטחון מלא בייצור, תוך פרק זמן קצר יחסית נוצר שקט יחסי.
התחיל להיבנות אמון בין המחלקות ובין בעלי התפקידים, התחלנו לראות את התמונה הכוללת, נוצר שימוש אמיתי ומושכל במערכת המידע, השתפר הקשר והאמון בין העובדים למנהלים ובין הלקוחות לארגון.
עדיין לא נפתרה בעיית הפער בין העלות למחיר המכירה בחלק הקשור לתפעול.
בינתיים נעשה שימוש רק במערכת המידע הקיימת, בוצעו התאמות ויישומים ונוצרו כלים לשירות התהליכים.
נוספו עמדות מחשב במחסן, הועברו הדרכות לכל המשתמשים, כל אחד בתחומו – לגבי המסכים, הדוחות והשימוש הרלוונטי בתוכנה.
בשלב הבא יתחיל השימוש בשיטות ובטכנולוגיה מתקדמת.
שלב ב'
בשלב א' בנינו את תהליכי העבודה, הטמענו שיטות ונהלים מתאימים עד שהצלחנו ליצור "פס ייצור" שעובד, מזין ומבקר את עצמו.
כעת, נרתום טכנולוגיה להתייעלות.
שימוש בטכנולוגיה לקידום והתייעלות.
אנו רגילים ונחשפים לטכנולוגיה מתקדמת בכל מקום ובכל עניין כמעט בשגרת יומנו, השימוש במכשירי הטלפון הניידים, במחשבים - בין אם בבית, בסופר מרקט או אצל הרופא – הפך לדבר של מה בכך, הדבר כל כך בנאלי עד כי אנו רגילים ומצפים לקבל בכל מקום שירות מיידי ומעודכן בהתאם.
התרגלנו שבסופר מעבירים דרך הסורק את המוצרים ומשחררים עגלות מלאות בדקות, תארו לכם אפיזודה כזאת בחנות המכולת השכונתית בשיטות של פעם ....
אבל, מה שנראה כך מטעה לא פעם את המתבונן מרחוק, המחשבה היא כי אם הטכנולוגיה קיימת ובנמצא – הכל מסודר, ההקשרים לא מתבצעים מאליהם, מאחורי כל פעולת סריקת מוצר בסופר – קדמה פעולת הכנסת המוצר, יצירת מק"ט, יצירת ברקוד, הכנסת מלאי, בניית מחירון ועוד ועוד ...
פונים אלי לא פעם מנהלי מחסנים, מנהלי חברות וכו.. ומבקשים להכניס מסופון למחסן, בשבילם – סריקת המוצר פתרה להם את בעיית ניהול המלאי.. הם תמיד מופתעים לשמוע שמדובר רק בכלי עבודה, כלי מהיר אמנם, אבל רק כלי.
כך גם לגבי מערכות המידע בכלל, תהליך בחירת המערכת, דרכי השימוש בה, התאמת הכלים והתוכנה – יהיו רק כלי בדרך להשגת המטרה, הדרך, לא לשכוח, עוברת כפי שהוצג בשלב א' – בבנייה ובשימוש נכון וסדור בתהליכים, ככל שניטיב לבחור את הכלים ונשמור על התהליכים – נגיע מהר וטוב יותר להשגת אותה מטרה.
בחזרה לדוגמה שהתחלנו ולתוכנית העבודה :
מכירות
כללים : אנשי המכירות עברו הדרכה מפורטת על מותר ואסור, קבלו הדרכה על השימוש בתוכנה ועל השימוש הנכון במסכים שלה, קבלו מאפייני שירות בהם אפשר היה לעמוד, עברו סיור מודרך במרלו"ג וראו את עודפי המלאי הגדולים, הנושא הובהר והחלו מאמצים לעבוד על מה שקיים.
רכשנו מסופונים לאנשי המכירות, פיתחנו את הקישורים לתוכנה ונתנו להם "חלון" למלאי, נתנו להם אפשרות למלא הזמנה בכל מקום ואצל כל לקוח, נוצרה אפשרות להראות ללקוח מקרוב את תמונת המוצר, לבדוק מלאי ולשדר הזמנה תוך כדי ובעת הביקור אצלו, הכל בהתייחס למצאי, להזמנות הלקוח הפתוחות, לרכש הפתוח וללוח הזמנים הצפוי שנוצר.
גם אנשי המכירות באולם התצוגה קבלו מסופונים, יצרנו מדבקת ברקוד נאה הנושאת את מחיר המוצר, הדבקנו אותה ליד כל מוצג ומוצג, עתה יכלו הם לסרוק את מדבקת המוצג ועל ידי כך למלא הצעה או הזמנה.
יותר מכך, בדרך פתרנו מספר בעיות המוכרות לכל מי שהפעיל אולם תצוגה והם :
הדבר הוביל לכך שאנשי המכירות יכלו לקבל ולטפל ביותר לקוחות, נוצרה התייעלות, נוצר מצב בו אנשי המכירות התפנו יותר ויותר והחלו אף ליזום מהלכים, ליזום מכירות טלפוניות, אך ובעיקר – לא לפספס שום עיסקה, הדבר הוביל גם להתיישרות בכוח האדם, אפשר היה כבר לתגמל בהתאם לתוצאות – ועדיין להרוויח.
רכש
תמונת המלאי הפכה להיות נכונה.
אנשי הרכש החלו להפיק דוחות יומיים, ניתן היה לראות מול כל שורת הזמנת לקוח את מלאי ולהשלים אם נדרש, היות ונוצרה משמעות לתאריכי האספקה – ניתן היה להבין מכך למה התכוון המזמין, אפשר היה כבר לתקשר באופן נורמאלי ולוודא טרם הזמנת הרכש, במידה ונעשתה הזמנת ייבוא, החלו ברכש לתחזק אותה, נרשמו עדכונים לאחר קבלת האישור מהספק, נרשמו שינויים במצב ההזמנה ככל שהיו – והכי חשוב – כולם למדו לקרוא אותם וקבל מידע בהתאם.
הרכש החל לתקשר בצורה נורמאלית עם המכירות ועם מנהלי המרלו"ג – נוצרה שגרת עבודה המכבדת את עובדיה.
מרלו"ג
המרלו"ג עבר את השינוי המשמעותי ביותר ברמת תהליכי העבודה, מימוש הפוטנציאל, הפחתת עלויות קבועות ו... שדרוג טכנולוגי.
השינוי במרלו"ג עבר שני שלבים ובמקביל טופל נושא כוח האדם, להלן פרוט השלבים :
שלב מקדים :
בוצע סקר מקיף להבנת עומק הבעיות, הסקר טיפל בכל הטעון שיפור, הן בתהליכי העבודה והן בציוד, הן במשימות המחסן והן בכשרות כוח האדם, הכל עלה לתוכנית עבודה שאושרה – הכל יחד נסקר תוכנן ואושר תוך שבוע ! - אפשר להתחיל.
שלב ראשון :
בוצעו יישומים בתוכנה שהדפיסו את ההזמנה בצורת דף ליקוט, כל הזמנה בנפרד, בכל הזמנה לכל פריט הוצגו האיתורים האפשריים והכמות באיתור, מעתה יכול היה כל מלקט לבצע הזמנה בקלות יחסית, ללקטה ולסמן בדיוק מאיזה איתור לקח וכמה לקח, בסיום הליקוט הגיש את הפריטים לבקר, זה בתורו – ביקר את ההזמנה ואישר אותה בחתימתו.
הזמנה מאושרת עברה לפקידת המרלו"ג, היא בתורה ייצרה תעודת אריזה, תעודות האריזה הועברו לסדרן ההפצה לתיאום אספקה.
המצב התייצב תוך פחות מחודשיים.
הארגון בצע את משימותיו בכבוד ובהתאם לציפיות.
שלב שני :
הוחלט להכניס מערכת ניהול מחסנים - WMS (warehouse managing system), החל שלב אפיון הדרישות ממערכת הניהול, אופיין ונרכש הציוד הנדרש שכלל כמובן מסופונים, מלקטות וכל שנדרש בתהליך העבודה.
החלה הטמעת מערכת וציוד, בוצע ליווי ולימוד עובדי המרלו"ג בהפעלה ושימוש בכלים ובמערכת, בוצעו שינויים מתבקשים והמערכת החלה לתפקד באופן מלא.
התפוקות החלו לעלות בהתאם והכל תוך כדי שמירה על איכות "המוצר המוגמר", בצוע המשימות הפך קל ומהיר יחסית, עד מהרה נוצר מצב בו הכנת ההזמנות הסתיימה בחצי מהזמן!
הדבר גרר מיד המשך טבעי והתייעלות, כוח האדם התכווץ למימדים שאפשר לחיות איתם, יתור מכך, ניתן היה לקלוט עובדים ולהכשירם לביצוע משימה תוך 15 דקות.
עובדים החלו לפתח גאוות יחידה והשתייכות, הארגון עלה הדרך הנכונה.
עבור הארגון המדובר – הדבר סימן רק את תחילת הדרך, כעת, לאחר שנוצקו יסודות חזקים, החלה הנהלת החברה תהליך נוסף של מיזוג מרלוגים עם חברות אחרות בקבוצה, הכל על אותם יסודות.
עד כאן תיארתי דוגמה לשימוש בטכנולוגיות מתקדמות לייעול, לא נגעתי אף לא בקצה קצהו של עולם האפשרויות העומדות לרשות המתכננים, כאן – כמו בכל מקום – נדרשת התאמה, החליפה מותאמת ליכולת, למידות ולצרכים של המשתמש, האפשרויות רבות ונותנות מענה לכל הצרכים, גם כאן כמו בענפים אחרים - השמיים מזמן כבר לא הגבול.
שעיה כליף