שרשרת האספקה - שיטות הקמה וניהול
קישור לפרסום במקור במגזין שרשרת האספקה חלק א
פרק ב
בפרק הראשון התמקדנו בגורמים המניעים את שרשרת האספקה ובעקרונות לניהולה.
בפרק זה נעסוק בתכנון ובשיטות הניהול.
ניהול שרשרת האספקה
תכנון וזמן.
היום יותר מתמיד, לקוחות דורשים ואף רגילים לקבל שירות מהיר וקל, מוצרים איכותיים ו..בזמן, והזמן ........ בכל רגע נתון, אין דחיית סיפוקים.
האתגר לכל ארגון - הוא החלטה ובבניית אסטרטגיה נכונה של שרשרת האספקה - האתגר העיקרי הוא להגיע לסינרגיה עם האסטרטגיה הכוללת של החברה, את זה אפשר להשיג על ידי מיקום שרשרת האספקה במקום הנכון בין היכולת התפעולית לבין האסטרטגיה המוצהרת, קריא - לבנות אסטרטגיה העונה ככל האפשר לדרישות ומתאימה לתקציב ולהצהרת הכוונות, לדוגמה :
הרצון לעמוד בדרישות הלקוח בכל זמן לא יכול להתקיים אם הארגון לא ישקיע ביצירת היכולת הזאת, את היכולת כאמור - צריך להתאים לאסטרטגיה של הארגון, לקבוע את דרגת האיכות ואת רמת האיכות המתאימה.
שליטה בשרשרת האספקה מושגת בדרך כלל בצורה הטובה ביותר על ידי שימוש במדדים מתאימים, אי אפשר יהיה להשיג מצוינות בתהליכים ובמיוחד בתהליכים חוצי ארגון - ללא שימוש בהם, יש להשתמש במדדים המשקפים תפוקות, עלויות וזמני אספקה וזה לאורך כל השרשרת, אם אי אפשר למדוד משהו, כנראה שהוא מיותר, אם אפשר למדוד - צריך לקבוע מדדים, כמו כן, על מנת לשאוף למצוינות, יש לעבוד עם כלל השותפים בשרשרת ובהם גם הלקוחות והספקים והכל בצורה בונה.
תכנון שרשרת האספקה
בשווקים רבים ובעיקר במסחר, אופי התחרות מביא למצב בו הארגון או הפירמה צריכה לחזות את הביקושים, לא זו בלבד אלא אף את התנהגות הלקוח, כל זאת עוד לפני שהזמין בכלל, וכאמור, הלקוחות דורשים את רמת השירות הגבוהה ביותר ובמחיר הנמוך ביותר.
על מנת לתכנן את שרשת האספקה בצורה אופטימלית על הארגון להגיע לתחזיות מדויקות ככל שניתן הן מבחינת השוק (הסביבה החיצונית תוך התייחסות לגורמים שאינם בשליטת הארגון) והן מבחינת הארגון עצמו ושותפיו בשרשרת האספקה.
את ההחלטה לבנות תחזיות לאור המגמות נבחן באמצעות איחוד הנתונים ושיבוצם בצורה אנכית ואופקית הן של הצריכה והן של הנתונים הכלכליים של הפירמה והמגמות בשוק.
כדי שהרכש יוכל להפיק את התחזיות, נדרש להוסיף נתונים נוספים הקשורים במגמות וכן באסטרטגיות של הנהלת הארגון, והם:
כמו כן על הנהלת הארגון לקבוע מדיניותה לתחומים הבאים:
מערכות תכנון שרשרת האספקה מכילות את הנושאים הבאים:
תכנון נכון של שרשרת האספקה יאפשר הוזלת מחירים והשבחת מוצרים תוך שימוש בטכנולוגיות מתקדמות, ישנן לא מעט גישות לתכנון שרשרת האספקה - אך יש לכולם מכנה משותף אחד והוא הזמן, ככל שהתהליכים הזורמים בשרשרת האספקה יהיו מהירים יותר - כך יוכל הארגון להשיג את המתחרים בכל מה שקשור לאספקת מוצריו, הזמן הוא האלמנט המשמעותי ביותר בשרשרת האספקה.
השגת יתרון תחרותי בבסיס הזמן יבוא לידי ביטוי בהפחתת הזמן הדרוש לייצר ללקוח את המוצר או השירות, יתרון הזמן הוא אחד הכוחות החשובים ביותר המובילים בניהול שרשרת האספקה, דחיפת שרשרת אספקה אינטגרטיבית קדימה - תוביל באופן קבוע לירידה משמעותית במחזור הזמן הנחוץ להנעת חומרים בין החוליות ועד ללקוח הסופי.
מחזור הזמן של שרשרת האספקה
מחזור הזמן הוא הזמן הכולל הנדרש להשלים את כל התהליך העסקי, על מנת לקצר את זמן התהליך על הארגון לזהות את הפעילויות שאינן אינטגרליות לתוצאה הסופית ואורכות זמן, את זאת ניתן לבצע על ידי ניתוח כל הפעילות בשרשרת האספקה הנוגעות למוצר, כל זאת מבלי לפגוע באיכות המוצר.
להלן רשימת הסיבות לעיכובים העלולים להיגרם לאורך שרשרת האספקה, עיכובים הניתנים לפתרון מהיר יחסית :
ניהול שוטף של הגורמים הקריטיים יקצר את זמן המחזור בשרשרת האספקה, לדוגמא:
ניהול חומרים ולוח זמנים, הובלת המוצרים, ניהול כוח האדם, תהליכי קבלה ובדיקת חומרים,
תהליכי ייצור, תהליך קבלת הזמנות, מערך המחסנים ועוד.
תהליך ניהול החומרים כולל בתוכו את זרימת אספקת החומר לתוך הארגון, דרכו - וממנו החוצה, באופן כזה המבטיח שהחומרים יהיו זמינים במקום בזמן ובכמות הנכונה, כמו כן באיכות ובעלות הנדרשת.
ניהול החומרים כולל בתוכו את הרכש, את האחסון, את היצור, האריזה ההובלה והפצה, כמו כן את השימוש במערכות מידע המתאימות והמתואמות בכול המחלקות הר"מ.
ניהול החומרים (זרימת החומרים) בארגון בא כדי לשרת את שני עקרונות הבסיס והם:
כדי לדאוג שניהול החומרים בארגון ינוהל בצורה היעילה ביותר, יש לבצע פעולות כמו מחקרי שווקים, ניתוח המוצר או התהליך או השירות, ניתוחי היקף המכירות, ביצוע תחזיות למיניהן וכדומה ובכך בעצם להגיע למקסימום אפקטיביות בניהול החומרים בארגון.
ניהול תהליך זרימת החומרים כולל בתוכו מספר פעולות טיפוסיות, פעולות אלו מסתכמות בחמישה עקרונות מנחים והם:
יתרונות השיטה
תהליכי רכש ועבודה מול ספקים ארגונים שואפים ונדרשים להתייעל בכול תחום אפשרי והיום יותר מתמיד, הדבר כרוך בשינויים מהותיים בתהליכים בארגון, קיום שתוף פעולה הדוק יותר עם ספקים הכולל האצלת משימות ושיתופי פעולה בין הארגון לספק, דבר שדורש מערכת יחסים בריאה ומניבה בין השניים ובהחלט משרת את התפיסה שכל המרכיבים בשרשרת האספקה פועלים בשיתוף כחלקים מאותו פאזל.
התפיסה שעומדת מאחורי שרשרת האספקה היא לצמצם בהיקף הספקים איתם הארגון עובד ולהוזיל עלויות ע"י כך שהיקף העבודה עם כל ספק יהיה גדול יותר (הדבר אינו סותר את התפיסה מאחרי ניהול הסיכונים לגבי בחינה והרחבה באופן קבוע של מאגר הספקים לכל מוצר)
דוגמה יפה לשיתוף פעולה מועיל עם ספקים הם "הסכמי מסגרת", מחיר בלי תלות ישירה ומיידית בכמות, הוזלת עלויות מימון ואחזקת המלאי, רכישה אחת גדולה פעם בתקופה ומשיכה ממנה לפי הצורך בעוד שהמלאי מוחזק אצל הספק.
הסכמי מסגרת נכונים - מבטלים את החיפוש אחר המחיר הזול יותר, מאפשרים לצאת לרכש סמוך ככל שניתן לאספקה, הדבר תומך בהקטנת רמות המלאי ובהחלט יוצר שיתופי פעולה ומעניק בטחון הדדי לצדדים, כמו כן תורם לאמון ומייצר מערכת יחסית פורה עם הספק יחד עם אופציות להתפתחות לשירותים נוספים והבנה וביסוס תרבות עסקית דומה.
קריטריונים לבחירת ספקים
על הארגון לפעול לבחור ולהתאים בצורה חכמה את סוג הספק לדרישות ממנו ומהמוצר, לדעת להכיר ביתרונותיו של כול סוג ספק ולהשקיע בעבודה ובשיתוף הפעולה איתו.
כדי שנשיג מהספקים יעילות מקסימאלית - רצוי לבחור כאלה שיתאימו לדרישות הארגון וימלאו את תפקידם נאמנה כספקים, לכן רצוי לחפש :
סוגי ספקים
ניהול ספקים
ניהול הספקים אמור לתת לארגון מעגל ביטחון, מעגל אותו חשוב ליצור ולקיים, זאת כדי לבקר ולפקח על פעולותיו בכדי לצמצם את הסיכויים למעצורים ול"ברזים" מכל סוג שהוא בעתיד, הן מבחינת הכמות והן מבחינת האיכות והתזמון.
חשוב שהארגון ידע לאתר את הנקודות הרגישות בשלב זה של שרשרת האספקה וייתן עליהן את הדעת הן מבחינת סוג הספק והן מבחינת סוג המוצר, הדבר הינו קריטי לארגון.
יתרונות השיטה:
סוף פרק שני
בפרק הסיום נעסוק בין היתר במצוינות תפעולית ובסיכומים לשיטה.
שעיה כליף