דקה לפני שנתחיל להזמין סחורה וליצור רצף אספקה, יש דבר נוסף שהייתי רוצה לטפל בו והוא ההיבט הכספי, עלות ההזמנות ועלות יצירתן, למעשה לבצע אופטימיזציה להזמנות, הנושא נקרא "EOQ" או בשמו המלא Economic Order Quantity""
מדובר למעשה במודל ניהול הזמנות מלאי המחשב את הכמות האופטימאלית להזמנה בהינתן מספר הנחות ומשתנים, יש לבחון כמה פעמים עלינו לבצע הזמנה, וכמה להזמין בכדי לענות על הביקוש תוך צמצום עלויות המלאי מחד, כמו עלויות אחזקות, עלויות מחסור ועלויות הזמנה מאידך.
אתן דוגמה: אני מכיר ארגון שבו תהליך הזמנת רכש (ייבוא) עובר מספר לא מועט של שלבים, בתהליך מעורבים (פרט לאיש הרכש) בכירים רבים, להלן התהליך שהארגון מבצע:
אעצור כאן רק בכדי לסכם את כמות שעות האדם שהושקעו בהזמנת רכש אחת, הכל בכדי להמחיש לכם את עלות הכנת ההזמנה.
רק חשבו כמה שעות הושקעו מהרגע הראשון ועד שהספק קיבל את ההזמנה, חשבו את עלות כל שעות העבודה של כל הגורמים המעורבים בתהליך רק בכדי להיחשף לעלותה, שם, בארגון הזה, חישבתי שעלות הכנת ההזמנה, הגיעה לכמה אלפי שקלים.
גם אם נדמה לכם שהתהליך המתואר חריג, נסו לכמת ולחשוב על התהליך שהזמנה עוברת אצלכם, וכמה זמן אדם מושקע בה.
מטעמים אלו נשתמש במודל ה EOQ, הרעיון במודל כאמור זה למצוא את האופטימיזציה בין כמות ההזמנות וכמות הפריטים ביחס לעלות המצטברת.
מציאת כמות ההזמנה האופטימלית
המשתנים בהם נשתמש לחישוב הם:
על מנת למצוא את מינימום העלות הכוללת (TC) - נגזור לפי Q (כל שאר המשתנים ייחשבו כקבועים) ונשווה את השיפוע ל -0
בפתרון המשוואה נקבל למעשה את הכמות האופטימלית להזמנה = *Q
להלן הנחות היסוד לחישובים:
בפרקטיקה ראינו, שצריך לבצע מספר מוגדר של הזמנות שנתיות, ולקבוע את הכמות המוזמנת בכל אחת מהן, הרעיון הוא לקבל את העלות הנמוכה ביותר בתהליך (תחתית הפרבולה בחישוב).
הגענו ללב טבלאות רצף האספקה, מכאן ואילך ניישם, עכשיו אני מרגיש נוח להגיע לשלב הסיכום והעמדת טבלת עזר.
רצף אספקה
הרעיון ביצירת רצף אספקה הוא בעצם המענה להחזקת מלאי העונה לצרכים, ובזמן שיידרש.
יישומים ליצירת רצף אספקה
אז מה היה לנו?
היות ותוכנית יצירת רצף אספקה מתאימה לכל מי שמתכנן הצטיידות למלאי (ובוודאי גם ליישומים נוספים) אציג דוגמה המראה את המספר הגדול ביותר של האפשרויות, נעשה שימוש במירב המשתנים וננסח מענה למירב האפשרויות, אז נתחיל.
הכנות מקדימות
יצירת טבלת ABC לדרוג פריטים לפי חשיבותם, הדרוג ייעשה לפי מספר פרמטרים והם בין היתר יהיו:
איסוף וריכוז מידע
מטעמי נוחות אפצל את הטבלאות ואת דפי החישוב שישמשו אותי להצגת רצף האספקה. בטבלאות אין באמת צורך להוסיף תיאור פריט או מידע שאינו משמש לשלבי הבניים, התוספות כאן הם לצורך המחשה.
טבלת מלאי
באופן טבעי הטבלה תרכז את כל המלאי הנוכחי* לפי פריט: * המלאי הנוכחי יציג את המלאי כולל מלאי מלוקט ומוכן.
מק"ט | תיאור הפריט | סה"כ מלאי |
405060 | מסיכת פנים בד לא ארוג | 400 יח' |
400709 | שמן תינוקות | 723 יח' |
5640900 | משחת אבוקדו | 1,234 יח' |
הזמנות לקוח פתוחות
הטבלה תציג את כל היתרות הפתוחות לאספקה לפי פריט לפי חודשים:
מק"ט | תיאור הפריט | ינואר | פברואר | מרץ | אפריל | מאי | יוני | יולי | סה"כ |
405060 | מסיכת פנים בד לא ארוג | 12 | 8 | 3 | |||||
400709 | שמן תינוקות | 10 | 10 | 10 | 10 | ||||
5640900 | משחת אבוקדו | 120 | 75 | 35 | 12 |
הזמנות רכש פתוחות
מק"ט | תיאור הפריט | ינואר | פברואר | מרץ | אפריל | מאי | יוני | יולי | סה"כ |
405060 | מסיכת פנים בד לא ארוג | 0 | 300 | 120 | |||||
400709 | שמן תינוקות | 200 | |||||||
5640900 | משחת אבוקדו | 600 |
חישוב ממוצעי מכירות
עת קבלנו ממוצע המעיד על המגמה.
לטבלה זו נוסיף את כמות הלקוחות הרוכשים, הדבר יעזור לגבש את המידע וכן את הסיכון לגבי כל פריט, כמות הלקוחות תספר לא לפי מספר הפעמים שהם רוכשים בחודש, לקוח ירשם בקניה פעם אחת בחודש בלבד.
כמות לקוחות רוכשים | ||||||
מק"ט | פברואר | מרץ | אפריל | מאי | יוני | ממוצע רוכשים לפריט לחודש |
051020061 | 4 | 31 | 20 | 29 | 30 | 20.33 |
051056603 | 3 | 10 | 22 | 16 | 10 | 11.00 |
05200210D | 1 | 5 | 6 | 22 | 5 | 7.33 |
05200407D | 6 | 2 | 4 | 3 | 2.83 | |
05200616K | 1 | 1 | 2 | 2 | 1.17 | |
052020089 | 1 | 4 | 1.33 | |||
052020096 | 1 | 2 | 1 | 0.67 | ||
052020103 | 3 | 0.50 | ||||
052020110 | 2 | 1 | 1 | 1.00 |
להלן דוגמה של מופעי הפריט לחודש, כמות הפעמים שהפריט הופיע בהזמנות הלקוח.
מופעי פריט בחודש | ||||||
מק"ט | פברואר | מרץ | אפריל | מאי | יוני | ממוצע מופעי לפריט לחודש |
051020061 | 45 | 50 | 34 | 67 | 57 | 53 |
051056603 | 43 | 42 | 46 | 72 | 58 | 45 |
05200210D | 47 | 36 | 28 | 84 | 50 | 49 |
05200407D | 40 | 56 | 31 | 64 | 47 | 40 |
05200616K | 26 | 23 | 17 | 37 | 43 | 37 |
052020089 | 1 | 30 | 34 | 40 | ||
052020096 | 1 | 9 | 22 | 18 | ||
052020103 | 35 | 49 | 21 | 60 | 41 | 45 |
052020110 | 12 | 28 | 14 | 55 | 24 | 28 |
נוסיף כעת את טבלאות הניפוקים להרכבות וכן להמרות מוצרים, הרי מדובר בצריכה שאינה נספרת במכר לפריט, צריכה שיש להתחשב בה בחישובי רצף האספקה, בחישוב הממוצע ניקח את כל החודשים גם אם לא היה בהם ניפוק להרכבה.
ניפוק להרכבה | |||||||
מק"ט | פברואר | מרץ | אפריל | מאי | יוני | יולי | ממוצע |
151021410 | 73 | 42 | 76 | 85 | 50 | 8 | 55.67 |
153021612 | 50 | 34 | 20 | 20 | 20.67 | ||
153021617 | 21 | 8 | 4.83 | ||||
2100-69 | 50 | 240 | 128 | 69.67 | |||
2100-70B | 895 | 140 | 172.50 | ||||
2100-76b | 192 | 32.00 | |||||
253 | 13 | 14 | 4.50 | ||||
255888 | 972 | 346 | 606 | 891 | 469.17 | ||
255889 | 648 | 288 | 108 | 174.00 |
טבלה דומה יש להוסיף גם להמרות הנלקחות מהפריט. בסיום, ניצור טבלה חדשה הכוללת עבור כל פריט את הממוצע החודשי של הצריכה ובכללה: מכר, ניפוק להרכבה והמרה, היא תראה כך:
מק"ט | מכר | הרכבה | המרה | סה"כ |
151021410 | 23.13 | 55.67 | 5 | 83.8 |
153021612 | 7.80 | 20.67 | 28.47 | |
153021617 | 51.03 | 4.83 | 55.86 | |
2100-69 | -4.50 | 69.67 | 15 | 80.17 |
2100-70B | 6.70 | 172.50 | 179.2 | |
2100-76b | 43.40 | 32.00 | 75.4 | |
253 | 21.03 | 4.50 | 10 | 35.53 |
255888 | 77.13 | 469.17 | 546.3 | |
255889 | 99.47 | 174.00 | 273.47 |
הסה"כ הוא הממוצע להתחשב בו והוא כולל את כלל הצריכה לפריט וכן מבט מגמתי.
נכון לעכשיו ניתן לבנות טבלה המראה את ריכוז אוסף הנתונים ולעשות בהם שימוש. מפאת גודלה, נציג רק את "מפתחות" הטבלה, מכאן, כל אחד יוכל להוסיף בהתאם לצרכיו הן העיצוביים והן ברמת נתוני המידע לשימושו.
הטבלה מציגה מימין לשמאל את הנתונים הבאים:
נוסחאות
כל הנוסחאות יכתבו על פי נוסחאות אקסל.
פריטי עוגן ו AAA
בכדי למצוא פריטי עוגן אני בעצם מבצע בשני מישורים שונים, האחד הוא לפי פארטו[1] והשני על ידי מומחים[2]
להלן דוגמאות לניתוח פארטו ולקביעת מוצרי AAA:
מוצרים עונתיים
בטבלה שיצרנו בפרק ג' הראינו דוגמה לשימוש בטבלת עונתיות
הרעיון בנוסחה הוא שאם הפריט מסומן כעונתי, ותקופת הזמן תואמת לעונה, ממוצע הצריכה יוכפל במקדם במקרה של גריעה מהמלאי ואם נוסיף את זמן האספקה אז יוזמן במקדם העונתי בכדי לענות על הביקוש, ראו דוגמה לחישוב לפי נוסחאות האקסל:
הנוסחאות החשובות נמצאות כמובן בעמודות E ו F והם למעשה אומרת כך: עבור עמודה E בתאים 4 ועד 13
נקבע תנאי האומר:
מצא עבור קוד העונה בעמודה B אם הוא קיים בטבלה למטה, במידה וכן אז בדוק האם התאריך הנוכחי (2B) נמצא בתחום תאריכי העונה, אם כן הכפל את הממוצע במקדם העונה, הדבר יביא לכך שהממוצע שיגרע כל חודש מהמלאי יהיה ממוצע עונתי.
עבור עמודה F בתאים 4 ועד 13
נקבע תנאי האומר:
מצא עבור קוד העונה בעמודה B אם הוא קיים בטבלה למטה, במידה וכן אז בדוק האם התאריך הנוכחי (2B) + זמן האספקה מהספק נמצא בתחום תאריכי העונה, אם כן הכפל את הממוצע במקדם העונה, הדבר יביא לכך שהממוצע שעל פיו יוזמנו כמויות המוצר יהיו בהתאם לממוצע העונתי, כך שיגיע מלאי בהתאם להערכה העונתית.
להלן הפונקציה באקסל, היא תואמת בשינוי של עם או בלי תא 4D ומסומן במרקר:
=IFNA(IF(AND(INDEX($A$17:$D$19,MATCH(B4,$A$17:$A$19,0),2)<=($B$2+D4),INDEX($A$17:$D$19,MATCH(B4,$A$17:$A$19,0),3)>=($B$2+D4)),INDEX($A$17:$D$19,MATCH(B4,$A$17:$A$19,0),4)*C4,C4),C4)
וכעת הגענו לליבת המדריך, תצוגת הערכת המלאי בסוף כל חודש נתון.
להלן טבלת הצפי:
כמובן ש..
ניתן לייצר מיידעים נוספים לפי הענף והצורך, כמו נקודת הזמנה, תאריך הזמנה, ועוד על ידי ביצוע מניפולציות מתמטיות.
הנוסחאות לחישוב שדות המלאי הצפוי הם להלן:
מלאי צפוי לחודש 7 – יחשב את המלאי הנוכחי, מינוס ההזמנות האמורות להיות מסופקות (או לחילופין את ממוצע הצריכה על פי העניין) פלוס הרכש שאמור להיכנס, הכל תחת ההסתיגויות הבאות:
מלאי צפוי לחודש 8 והלאה – הכל דומה למעט מלאי נוכחי, אותו תחליף היתרה מחודש קודם.
להלן הנוסחא לפי אקסל לחודש 8
=IF((AA23+IFNA(VLOOKUP($A23,'רכש פתוח'!$A$2:$C$1039,3,0),0)-$Y23)<0,0,(AA23+IFNA(VLOOKUP($A23,'רכש פתוח'!$A$2:$C$1039,3,0),0)-$Y23))
המרקר הצהוב מסמן שהמלאי שנכנס יילקח מטבלת הרכש על פי פונקציית ה VLOOKUP שדה 23$A הוא המק"ט, שדה 23AA הוא יתרת המלאי מחודש קודם, שדה $Y23הוא הממוצע על פיו מחשבים.
את תאריך ההצטיידות אגב, ניתן לחשב לפי הפונקציה הבאה: =IFNA(IF((Z23*30+TODAY()-AG23)<=TODAY(),"הזמן מייד",Z23*30+TODAY()-AG23),"דורש בדיקה")
כששדה 23Z הוא "חודשי מלאי נוכחי ורכש, שילוב הפונקציה של התאריך הנוכחי, 23AG הוא שדה המציג את ימי האספקה של הספק (ספק או פריט הגדול בניהם).
לטבלת האקסל כפי שניתן לראות הוספתי עיצוב מותנה, צבע אדום כשהשדה שווה ל 0.
נראה כי אפשר מכאן ואילך להציג טבלאות המראות את מצב המלאי בכל חודש קדימה, לבצע מניפולציות ופונקציות מתאימות ולקבל תמונה אמינה וקרובה מאוד של צפי המלאי, כך חברים, אפשר לצפות חוסרים או עודפים, כך למעשה אפשר ליצור רצף אספקה.
דוח כזה הטמעתי בתוך מערכת המידע של הארגון, בכך תרמתי להסרת הערפל באשר למצב המלאי הצפוי, בכך העמדתי כלי עבודה טוב לאנשי הרכש.
נשמח לענות לשאלות או לעזור בהטמעת מודל כזה במערכות המידע בהצלחה
[1] עקרון פארטו – כלל שנוסח על ידי וילפרדו פארטו, וגורס כי בתופעות רבות 80% מהפעילות מקורם ב-20% מהגורמים הפעילים, הכלל גמיש ונדרשת התאמה לצרכים שלכם.
[2] "מומחים" מדובר באנשי המקצוע, כאלה המעודכנים במגמות, היודעים לאתר את פריטי ה "לחם והחלב" במוצרים ומכירים את סל המוצרים והשפעת החסר של פריט על הכלל.